Skip to main content

Jangan Marah Nanti Kena Jual..

Assalamualaikum blogger..
Nak tau apa yang CikManis maksudkan dengan tajuk kat atas tu??
Haa..Jom laa baca2 tentang niy..hehe

Before that, CikManis nak tau jugak ada tak antara korang yang suka marah2??
Haa..jangan marah nanti kena jual..hehe
Korang tau kan yang marah tu datangnya dari syaitan.
So, agak-agak lepas niy rasa nak marah tu cepat-cepatla istighfar ye..
CikManis pun kadang-kadang cepat marah jugak tapi bila fikir-fikir balik tak elok lah..
Muka pun nampak buruk je..hehe..
Jangan terasa pulak..CikManis tuju kat diri sendiri je niy..

Haa..sebenarnya CikManis ada story pasal orang yang suka marah-marah niy..
Nak tau??Jom & teruskan membaca ya..

Ceritanya macam niy..
Ada seorang anak niy, dia suka sangat marah-marah..
Kadang-kadang sampai tak terkawal..
Satu hari, si anak niy bertanya kepada bapanya.
"Bapa, macam mana saya nak kawal perasaan marah niy??"
Lalu si bapa menjawab, 
"Anakku, kalau kamu rasa nak marah cepat-cepat ambik paku & paku ke dinding".

Si anak mengamalkan apa yang dikatakan oleh bapanya.
Setiap kali dia ingin marah, cepat-cepat dia memaku paku ke dinding.
Sehinggalah jumlah paku yang dipaku itu mencecah 70 biji paku terdapat pada dinding itu.

Si bapa menegur anaknya, 
"Wahai anakku, apakah yang kamu rasa setelah kamu memaku paku-paku itu pada dinding?"
Si anak menjawab,
"Saya berasa lega wahai bapa".
Si bapa berkata lagi,
"Baiklah, sekarang kamu cabut kembali paku-paku itu"'
Si anak akur & terus mencabut paku-paku itu.
Si bapa bertanya,
"sekarang apa yang kamu lihat?"
Si anak menjawab,
"Saya dapat melihat kesan paku yang saya paku sebelum ini bapa".
Si bapa memegang bahu anaknya sambil berkata,
"Anakku, apabila kamu berasa marah kamu akan memaku dinding ini bukan? 
Kamu akan juga akan berasa lega selepas itu bukan?
Bapa ingin berkata pada kamu bahawa, sebelum ini kamu suka melepaskan marah kepada orang lain.
Kamu juga akan berasa lega setelah melepaskan perasaan amarah kamu pada orang lain.
Ketahuilah anakku, setiap apa yang kamu lepaskan kepada orang lain, 
dia boleh memaafkan tetapi dia tidak akan boleh melupakan.
Oleh itu anakku, jagalah emosimu.
Jangankan kerana sikap kamu memarahi orang lain, orang lain memendam rasa tentang itu.
Semua orang boleh 'forgive but never forget'".
Si anak tersentuh lalu segera meminta maaf.

Haa..macam tulah storynya..
Ingat tau, kalau nak marah sekalipun janganlah lepaskan pada orang lain.
Kesian tau, x pasal-pasal je kena marah.
Orang lain pun ada perasaan..
Okeylah,harap-harap korang boleh ambil iktibar dari story yang CikManis share niy..

PeaCe !!

Comments

Popular posts from this blog

Course break..

Haii.. Hah..excited gile bila dapat course break and balik kampung.. Even kampung "tak"lah jauh mana bak kata sesetengah orang tu.. Aku tetap excited..Yelaa..Yang lagi dekat tu boleh la selalu balik.. Untunglah kan.. Yela..KL dgn Perak memang tak jauh..tapi pandang lah sama Perak tu kat mana.. Perak aku ni bukan macam kat Tapah.. Tuu..hujung tuu... huhu Okay..sebenarnye nak story pasal perjalanan pulang aku tempoh hari..hoho Adventure betul lahh.. Banyak betul rintangan.. Firstly,petang jumaat hari aku nak balik tu.. Aku tunggu lah bas dkt bus stop dpn umah tu.. Tunggu punya tunggu.. Bas sampai..tp..rosak pulak la kt depan tu.. Pastu driver tu cakap tunggu bas belakang..okay.. Tunggu lagii..tapi xsampai-sampai pn.. Hadoiii..ponat den nunggu... Dah la hujan time tu..sabau jo laaa.. Masa tu aku tunggu dgn senior ak 2 org nak balik Melaka.. Tiket dorang dahla kul 8.30.. Nasib la tiket aku kul10.30.. Bas rapid pulak la buat hal..Time2 camtu dengan

Menanti..

Haii..  Sedar xsedar dah 16 hari dah puasa.. Makna nya raya pn dah dekat.. Bulan puasa kali niy memang terasa cepat sangat berlalu.. Pejam celik dah cukup sebulan.. Sementara ada peluang niy guna lah sebaik mungkin kan.. Ramadhan setahun sekali je.. :)) Erm..Org cakap xelok mengeluh,nanti rezeki susah nak masuk.. Tapi niy dikira mengeluh ke eh? Entah bila la nak sampai turn nak masuk belajar niy.. Org lain dah hampir setengah semester dah.. Xniat nak mengeluh sebenarnye.. Tapi ntah la..xtahu nak cakap macam mana.. Bila tengok org lain rasa teringin je.. Tapi ada setengah yang cakap untunglah boleh rehat.. Kadang2 terpikir untung jugak.. Tapi bila dah lama2 bosan menanti.. Hati... Kena lah banyak bersabar dalam penantian.. Tenang & doa banyak2... Insyaallah ada rezeki.. Ada laa..  :))))

Bila hati dah sayang

Hati sedih..hati pedih.. Tuhan uji kita sebab dia sayang kita kan?? Ya Allah.. Meski aku selalu lalai menunaikan suruhanMu.. Aku alpa menjalankan tanggungjawabku.. Aku harap..Tetap ada ruang untuk aku di sisi Mu..  Kuatkanlah aku.. Kuatkanlah keimananku.. Setiap manusia tak pernah lari daripada melakukan kesilapan.. Dulu..aku pernah kecewakan orang lain.. Walaupun aku tahu itu bukan salah dia.. Sekarang aku faham..Aku mengerti perasaan orang bila dikecewakan.. Bodohnya aku kerana mudah percaya.. Bodohnya aku kerana mudah terima.. Tak semua orang akan dapat peluang kedua.. Tapi ramai orang yang mempersiakan peluang pertama.. Sangat aneh perasaan ni.. Datang tak diundang..Pergi pun tanpa dipinta.. Kenapa harus jadi begini.. Karma kah ini?? Aku yang pilih untuk jadi macam ni.. Terima jela baik buruknya.. Kalau dia betul-2 sayangkan aku.. Kenapa masih ada rahsia..? Kenapa macam nak sembunyikan sesuatu..? Aku usaha bina kepercayaa